overdose aan vlinders

30 maart 2014

Vorig weekend zaten we alweer vroeg in de bus op weg naar Lelydorp. Dit keer waren we op een missie naar de vlindertuin. Uit de bus gestapt belandden we recht op een zeer cultureel verantwoord exotisch marktje. Hardstikke mooi, en ik kon slechts met hulp van Dre de verleiding weerstaan om mijn tassen al te vullen met de bergen kleurige groenten en fruit die naar je liggen te lonken.. :-)

Volgens de info was het 10 minuten lopen naar de tuin. Dat was dus niet door een gemiddeld wandelaar berekend (en al helemaal niet door een slenterende Surinamer...), maar na 10minuten wandelden we wel langs een dierenartspraktijk waar Andre al eens van plan was om contact mee op te nemen.  De dierenartse vond het leuk dat we langs kwamen; en Andre was van harte welkom om in Juni het bedrijf/dierenartswezen in Suriname even te versterken. Mooi dus.

Na nog een kwartier kwam de vlindertuin in zicht. Werd al aangekondigd door steeds meer fladderende beestjes langs de weg. ontsnapt kennelijk. Entree was echt veel, voor wat we van hier gewend zijn. 35 dollar pp. Ik klaagde (als zuinige hollander) dat de dierentuin maar 10 was. Kreeg het antwoord: ja, maar dit is een vlíndertuin mevrouw...

Maar het was een erg mooi aangelegd park. Een vrij toegankelijke vlindertuin (het leuke is dat je nu geen overgangsklimaat hebt, zoals je in Nl hebt..heeee dit land is een grote tropische vlindertuin ;-) En veel vlinders natuurlijk. Sophie kon er niet echt om lachen. Ze liep vrolijk over het smalle bloemige paadje, komen er opeens twee enorme blauwe gevaarten aangefladderd...Eng!!! haha, we zijn ze nog een paar keer tegengekomen, ze bleef ze argwanend bekijken.

Verder kregen we er een rondleiding van een uur, en die was echt de moeite waard. Met nog 2 nederlanders erbij, we hadden een heel enthousiast meisje dat  ons meetroonde door een stuk voormalig oerwoud, langs termietennesten, naar de kassen waar de vlinders werden gekweekt- een groot deel ging nl wereldwijd op export. We hebben heel veel poppen gezien; mooie kunststukjes, hoe verzint de natuur het. We gingen een deel in waar dus alle enorme blauwe gevaarten werden opgevangen. Echt te gek, als je stil zat kwamen er 20 op je zitten; zo groot als je hand waren ze.  Verder nog langs diverse andere kassen geweest, langs de roodpootschildpadden die er werden gekweekt om dezelfde reden. Heel kleine beestjes op mijn hand gehad..en je hebt natuurlijk niet veel aan zo'n saai beestje, (wel goed voor je groenteafval ;-) maar wat ziet het er snoezig uit. Ook nog langs de wurgslangen met gids. En daarna met Dre naar het museumpje gegaan. Opgezette spinnen gezien die hier voorkomen..harige zwarte monsters zo groot als een ontbijtbordje. echt echt doodeng!!!! no way dat ik de stad uitga dus..

Zondagmorgen was Dre al voor dag en dauw op om op het onafhankelijkheidsplein de zangvogeltjes wedstrijd te aanschouwen. Heel dapper want het (stort) regende bij tussenpozen. Ik draaide me nog knus om naast Sophie.  Er zit nog een heel systeem achter met die vogels; maar daar zal ik de lezer niet mee vervelen. Overigens betekenen die beestjes wel wat voor de eigenaar; ik kwam vandaag in het ziekenhuis zelfs een man tegen in de wachtkamer die zijn kooi met vogeltje bij zich had...:-) . Die beestjes gaan ook mee op de fiets, in de bus- het kan ook allemaal hier.

en dat was het dan dit weekend.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade